Planszowa księgowa

8 maja 2024 00:06

Dlaczego Urzędowe poświadczenie odbioru (UPO) jest takie istotne – poradnik dla zabieganych

#top_księgowość #UPO #UPP #kontakt_z_Urzędem #Urząd_Skarbowy #poradnik_dla_zabieganych

Poniższy krótki artykuł jest pierwszym z cyklu „poradnik dla zabieganych”. Cykl ten będę tworzyć dla osób, które zazwyczaj korzystają z usług biur rachunkowych, ale chciałyby od czasu do czasu zweryfikować działania swojego księgowego albo po prostu samodzielnie skontaktować się z Urzędem Skarbowym w celu uzyskania jakiegoś zaświadczenia lub informacji. Pierwszy temat, na jaki wpadłam to Urzędowe poświadczenie odbioru (najczęściej posługujemy się skrótem UPO). Jest to potocznie mówiąc wisienka na torcie, którym jest każda deklaracja podatkowa, zeznanie roczne. Bez tego dokumentu, nie jesteśmy w stanie udowodnić Urzędowi Skarbowemu, że dopełniliśmy obowiązku ustawowego i wysłaliśmy deklaracje w terminie.

Czym jest UPO?

Urzędowe poświadczenie odbioru (UPO) jest zarówno dowodem, jak i potwierdzeniem złożenia deklaracji podatkowej w formie elektronicznej. Kiedyś takim potwierdzeniem była pieczątka Urzędu Skarbowego złożona na kopii składanego dokumentu. Teraz otrzymujemy jednostronicowy dokument elektroniczny i nie musimy jeździć po niego do Urzędu, tylko generujemy go w domu. Gdy wysyłamy deklarację przez bramkę ministerstwa lub bezpośrednio z programów księgowych, otrzymujemy najpierw komunikat o przetworzeniu wysłanych dokumentów wraz z unikalnym numerem referencyjnym (numer będzie miał zawsze 32 znaki). Ten numer jest niezwykle istotny i posłuży nam do wygenerowania potwierdzenia UPO.

UPP a UPO – to nie to samo

Mamy kilka możliwości kontaktowania się z Urzędem Skarbowym – drogą telefoniczną, przez ePUAP, dedykowane skrzynki, portal Biznes.gov.pl. Jak się bardzo uprzemy to możemy jeszcze złożyć wizytę w Urzędzie, ale poprzednie opcje są zdecydowanie wygodniejsze. Składając dokumenty za pośrednictwem, np. platformy Biznes.gov.pl otrzymamy Urzędowe potwierdzenie przedłożenia (UPP) w formacie xml. Dokument ten jest generowany automatycznie w momencie wpłynięcia dokumentów do elektronicznej skrzynki podawczej urzędu. Nie będzie on nigdy dowodem na dopełnienie obowiązku ustawowego, jakim jest wysyłka deklaracji podatkowej – do tego dedykowane jest potwierdzenie UPO.

Uwaga na komunikaty

Podczas wysyłki deklaracji mogą zdarzyć się liczne błędy, zarówno po stronie składającego podatnika, jak i po stronie bramki Ministerstwa Finansów. Ważne jest zatem, aby przed upływem terminu wysłania deklaracji upewnić się, że dany dokument trafił do Urzędu i mamy na to dowód. Wszystkie komunikaty, które wyświetlają się przy weryfikowaniu statusu wysyłki deklaracji są dość czytelne – szybko zorientujemy się, co nie poszło zgodnie z procedurą. Poniżej zamieszczam link do kodów.

Kody statusów złożonych dokumentów

Jak sprawdzić status deklaracji

Status deklaracji możemy sprawdzić pod poniższym linkiem:

Status deklaracji

Poniżej krótka instrukcja.

Sprawdź status

Wygeneruj UPO

Możemy również plik w formacie pdf i zapisać na swoim dysku.

Załącznik UPO

Obie opcje wymagają podania numeru referencyjnego. Generują identyczne dokumenty potwierdzające wysyłkę deklaracji, gdy numer jest poprawny i dokument został prawidłowo przetworzony.

Zgubiłem numer referencyjny – to jeszcze nie koniec świata

W przypadku, gdy nasz księgowy lub my sami spieszyliśmy się i zamknęliśmy za szybko okno przeglądarki i nie zdążyliśmy zapisać numeru referencyjnego, mamy kilka wyjść z tej sytuacji:

UPO dla plików JPK_VAT

Poniżej dodatkowo link do strony, z której można pobrać UPO dla plików JPK_VAT.

UPO JPK_VAT

Jak widzicie, podpisanie i wysłanie deklaracji nie jest ostatnim krokiem w całej procedurze. Należy dopełnić jeszcze ostatniej formalności, jaką jest generowanie potwierdzenia UPO. Dokumenty te można przechowywać w formie elektronicznej. Pamiętajcie o nich, bo Urząd Skarbowy, czy audytor zawsze się o nie upomni.

Powrót