9 sierpnia 2023 23:19
Grand Austria Hotel, czyli kiedy gra euro ma swój oryginalny klimat – pierwsze wrażenia
Ostatnia kampania polskiej edycji gry Grand Austria Hotel zakończyła się już trochę czasu temu, ale dopiero niedawno gra wylądowała na stole. Wiele gier walczy o zejście z tzw. półki wstydu i muszę przyznać, że od jakiegoś czasu nieźle im to wychodzi :) Gram z różnymi osobami lub solo, poznaję nowe tytuły, dokopuję się do tych trochę zapomnianych. Dbam także o wygląd gier oraz gadżety, które umilają każdą rozgrywkę, będąc równocześnie praktycznymi i pomocnymi elementami gry. Zaliczam się raczej do grupy planszówkowiczów, którzy wolą gry z klimatem i historią, nie stronię jednak od tytułów, w których ścigamy się o punkty. Grand Austria Hotel nieśmiało zapukała do mojego planszowego serca z zapytaniem, czy nie chciałabym dać szansy tytułowi, który ani ładnie nie wygląda (na pierwszy rzut oka), ani nie zaznał dużo miłości, choć zbierał na przestrzeni lat bardzo wiele pozytywnych recenzji. I tak wsparłam grę na wspieraczce i absolutnie tego nie żałuję. Zagrałam w tę pozycję dopiero raz, a już wiem, że będzie to gra, po którą często sięgnę jak najdzie mnie ochota na „eurosuchar”.
O grze w skrócie: Grand Austria Hotel
Tytuł polski: Grand Austria Hotel
Liczba graczy: 2-4
Wiek: 12+
Przybliżony czas rozgrywki: 90 min
Wydawca polski: Lacerta
Wydawca oryginalny: Lookout Games
Twórca: Virginio Gigli, Simone Luciani
Ilustracje: Klemens Franz
Tytuł oryginalny: Grand Austria Hotel
Rok wydania: 2015
Hasła związane z grą: draft kości, zarządzanie ręką, strategia, kontrakty, prowadzenie hotelu, wyścig na torach, euro z klimatem,
Ciężkość gry według BGG: 3,22/ 5
Zawartość pudełka: 1 plansza główna, 1 plansza akcji, 4 dwustronne plansze hotelu, 56 kart gości, 48 kart personelu, 12 kart celów (oznaczone jako A, B lub C), 84 żetony pokojów w trzech kolorach: żółtym, niebieskim i czerwonym, 4 żetony punktów zwycięstwa, 9 żetonów tur w rundzie, 1 znacznik rund, 14 kości, 120 kolorowych kosteczek oznaczających: kawę, wino, ciasto, strudel, 1 znacznik kosza na śmieci, 24 znaczniki w kolorach graczy, 12 żetonów cesarza, 4 karty pomocy, instrukcja.
Pasujące koszulki na karty: 59 x 92 mm
Przygotowanie gry: Grand Austria Hotel
Na początku chciałabym wspomnieć o kapitalnym filmie, który nagrali chłopacy z kanału YouTube Planszówki online – tak naprawdę zasad gry i strategii nauczycie się z ich filmiku. Bardzo fajny materiał, polecam :)
Planszówki Online -Grand Austria Hotel – zasady, rozgrywka, recenzja
Dorzucam również link do instrukcji, jeśli chcielibyście szczegółowo zapoznać się z zasadami. Po instrukcji „oprowadza” nas sympatyczny Leopold :)
Standardowo, dodam też coś od siebie, jak grę należy przygotować:
-
na środku należy położyć planszę główną, a na niej: znacznik rund na polu numer 1, wylosować z żetonów cesarza po jednym z kategorii A, B i C i umieścić na odpowiednich miejscach pod torem rund, wybrać losowo po jednej karcie celu z kategorii A, B i C i umieścić po lewej stronie toru rund,
-
potasować wszystkie karty gości, odkryć 5 i położyć na wyznaczonych miejscach na planszy głównej; pozostałe karty ułożyć w stos i pozostawić obok rzędu kart gości,
-
obok planszy głównej należy położyć planszę akcji, na której znajduje się sześć pól akcji z przypisanymi wynikami otrzymanymi na kościach od 1 do 6; w zależności od liczby graczy będziemy potrzebować 10 kości (2 graczy), 12 kości (3 graczy) oraz 14 kości (4 graczy); żeton kosza na śmieci należy umieścić obok planszy akcji,
-
odłożyć kosteczki dań oraz żetony pokojów blisko obu plansz,
-
potasować wszystkie karty personelu i rozdać graczom po 6 kart – przy wariancie wprowadzającym przed potasowaniem usuwa się karty oznaczone literami A-D (gracze nie ujawniają przeciwnikom swoich kart personelu); w rozgrywkach zaawansowanych gracze mogą skorzystać z draftu, a więc wymianie kart między sobą,
-
rozdać graczom karty pomocy,
-
wydać każdemu graczowi znaczniki w jednym kolorze oraz planszę hotelu (stron nocna posiada identyczny układ dla wszystkich planszy, strona dzienna jest dla każdej planszy inna – zalecana do kolejnych rozgrywek),
-
wydać również żetony kolejności dla graczy – gracz rozpoczynający otrzymuje ten z „1”, gracz kolejny z „2”, itp.,
-
ustawić żeton punktacji każdego gracza na miejscu „0” na planszy głównej oraz drugi na miejscu „0” na torze cesarza; ustawić trzeci żeton na planszy hotelu każdego gracza na polu „10” – są to startowe pieniądze każdego gracza; pozostałe trzy znaczniki gracze trzymają przed sobą,
-
wydać graczowi zasoby startowe – po 1 z każdego rodzaju, a więc każdy z graczy otrzymuje 1 kostkę czerwoną (wino), 1 czarną (kawa), 1 białą (ciasto) i 1 jasnobrązową (strudel),
-
gracze (zaczynając od osoby siedzącej po prawej stronie gracza rozpoczynającego) wybierają również swoją pierwszą kartę gościa – nie płacą za nią – i umieszczają pod swoją planszą hotelu przy jednym z stolików w restauracji, po każdym graczu uzupełnia się karty gości na planszy głównej, przesuwając najpierw wszystkie pozostałe w prawo; gracze mogą mieć w swojej restauracji jednocześnie trzech gości,
-
gracze przygotowują swoje pierwsze pokoje – każdy gracz wybiera 3 żetony pokoju z zasobów i zakrywa nimi pokoje tego samego koloru na swojej planszy hotelu – przygotowanie pokojów zaczyna się zawsze od lewego dolnego rogu planszy, następne muszą ze sobą sąsiadować w poziomie lub w pionie; przygotowanie pokoju znajdującego się na pierwszym poziomie jest darmowe, natomiast na każdym wyższym poziomie jest płatne odpowiednio 1,2 lub 3 korony.
Rozgrywka
Gra składa się z 7 rund. Na początku każdej rundy gracz rozpoczynający rzuca wszystkimi kostkami i układa każdą z nich na planszetce pól akcji w odpowiedniej kolumnie. Gracze wykonują swoje akcje wg żetonów tur lub pasują.
W swojej turze można opcjonalnie zabrać jedną kartę gościa z planszy głównej i umieścić pod swoją planszą hotelu (o ile mamy tam miejsce) oraz obowiązkowo wykonać akcję poprzez pobranie jednej kości i położenie jej na swoim żetonie tury. Gracze mogą również wykonywać akcje dodatkowe zarówno przed, po, jak i pomiędzy akcjami głównymi.
Jeśli w akcji opcjonalnej wybraliśmy kartę gościa i chcemy go umieścić w swojej restauracji, musimy najpierw zapłacić znajdujący się pod kartą koszt, jeśli taki jest. Oczywiście, po wybraniu karty uzupełniamy znów rząd kart.
Następnie obowiązkowo pobiera się jedną kostkę z planszy akcji. Liczba kostek o danym wyniku stanowi siłę danej akcji. W ramach akcji dodatkowej możemy zapłacić 1 koronę zmniejszając swój pasek pieniędzy, aby akcja była mocniejsza – możemy to zrobić raz w trakcie swojej tury.
Jak wyglądają akcje główne.
Dla kostek z wynikiem „1” – pobierz danie
Gracz pobiera z zasobów strudle (jasnobrązowe kostki) lub ciasta (białe kostki) w liczbie równej sile pola akcji głównej (przykład: jeśli kostek na planszy głównej w kolumnie „1” było 3 to gracz pobiera 3 zasoby). Można wziąć dowolną kombinację tych zasobów, byle strudli było co najmniej tyle, ile ciast.
Dla kostek z wynikiem „2” – pobierz napój
Gracz pobiera z zasobów kawę (czarne kostki) lub wino (czerwone kostki) w liczbie równej sile pola akcji głównej (przykład: jeśli kostek na planszy głównej w kolumnie „2” było 3 to gracz pobiera 3 zasoby). Można wziąć dowolną kombinację tych zasobów, byle wina było co najmniej tyle ile kaw.
Uwaga do akcji „1” oraz „2” – za każdym razem kiedy pobieramy jakiś napój lub danie możemy je za darmo umieścić na wymaganiach przedstawionych na karcie gościa, którego podejmujemy w restauracji. Czynność ta jest również możliwa po zagraniu karty personelu, dzięki której otrzymujemy wybrany zasób. Gdy nie chcemy umieścić niczego na kartach gości lub nie mamy tam miejsca, odkładamy zasób w swojej kuchni, a więc w miejscu po prawej stronie toru pieniędzy na swojej planszy hotelu. W ramach dodatkowej akcji możemy przesunąć z kuchni na karty gości do trzech dowolnych zasobów wydając za to 1 koronę z naszego toru pieniędzy.
Dla kostek z wynikiem „3” – przygotuj pokój
Wybierając tę akcję gracze mogą przygotować maksymalnie tyle pokojów ile wynosi siła tej akcji. Żetony pobieramy z puli zasobów i kładziemy stroną wolnego pokoju ku górze tak, aby przylegały choć jednym bokiem do poprzednio przygotowanych pokojów. Kolor pobranego pokoju musi zgadzać się z kolorem miejsca, na które umieszczamy dany żeton. Pokoje na pierwszym poziomie nie wymagają opłacenia dodatkowego kosztu, natomiast umieszczając żeton na każdym kolejnym piętrze musimy opłacić koszt przypisany do piętra.
Uwag do akcji „3” – pokoje w prawym górnym rogu hotelu posiadają symbole punktów zwycięstwa – najtrudniej je przygotować, z drugiej strony jak to zrobimy, natychmiast otrzymujemy wskazaną liczbę punktów,
Dla kostek z wynikiem „4” – zdobądź przychylność cesarza / zdobądź pieniądze
Gracz przesuwa się o tyle pól na torze pieniędzy i / lub torze cesarza ile wynosi siła akcji głównej – wybiera w jakiej proporcji i gdzie się przesuwa. Jeśli znajduje się na ostatnim polu na torze cesarza, a ma jeszcze się przesuwać wówczas zamiast przesuwać znacznik dalej, gracz zdobywa 1 punkt zwycięstwa za każde pole, na które miałby się przesunąć po przekroczeniu pola „13”. Tor pieniędzy działa inaczej – nigdy nie możemy mieć więcej niż 20 koron.
Dla kostek z wynikiem „5”
Wybierając tę akcję gracz będzie mógł zagrać jedną kartę personelu z ręki. Koszt karty znajduje się w prawym górnym rogu i jest pomniejszany o siłę akcji głównej. Karty zagrane w ten sposób dają graczowi dodatkowe pasywne umiejętności, jednorazowe umiejętności albo sprawiają, że gracz będzie punktować więcej elementów na koniec gry.
Dla kostek z wynikiem „6” – joker – skopiowanie dowolnej akcji głównej po zapłaceniu 1 korony ze swojego toru pieniędzy.
Akcje dodatkowe – warto o nich pamiętać
W ramach swojej tury gracz może wykonać dowolną liczbę razy wskazane na kartach pomocy akcje dodatkowe:
-
opłacenie 1 korony pozwala przenieść do 3 dań/napojów z kuchni na karty gości wypełniając ich wymagania,
-
jeśli gracz spełni warunki z karty celu oznajmia to pozostałym i oznacza znacznikiem w swoim kolorze, natychmiast otrzymuje tyle punktów zwycięstwa ile widnieje pod umieszczonym znacznikiem,
-
gracz może skorzystać z karty personelu z odpowiednim symbolem – może to zrobić raz na rundę, zużytą kartę gracz obraca o 90 stopni,
-
jak tylko gracz zrealizuje zamówienie któregoś gościa ze swojej restauracji może go przenieść do wolnego przygotowanego pokoju na swojej planszy hotelu – kolor karty gościa musi odpowiadać kolorowi pokoju, przy czym zielone karty mogą być umieszczone w dowolnym pokoju; żeton pokoju, do którego zaprosiliśmy danego gościa musi być odwrócony na stronę zajętą, zwracamy również zasoby z karty do puli ogólnej, a kartę odkładamy na stos kart odrzuconych; w momencie przeniesienia gościa zdobywamy znajdujące się na jego karcie punkty zwycięstwa i dodatkowe akcje – wszystkie ikony są szczegółowo opisane w instrukcji,
O tym łatwo zapomnieć!
- na planszach hotelu znajdują się grupy pokojów w danym kolorze, po zaproszeniu gościa do ostatniego pokoju z danej grupy, gracz otrzymuje bonusy, które opisane są na dachu hotelu na planszy – za zamknięte grupy niebieskie otrzymuje się punkty zwycięstwa, za czerwone korony, a za żółte awansuje się na torze cesarza.
Po wykonaniu swojej tury, kolej przechodzi na gracza z żetonem o najmniejszej liczbie.
Każdy gracz może albo wykonać swoją turę, albo spasować. Pas w grze działa tak, że opóźnia wykonanie akcji, nie tracąc przy tym kolejki. Jeśli gracze również spasują lub wykonają swoje akcje, kolej wraca do gracza z żetonem o najmniejszej odkrytej liczbie – ten gracz wykonuje rzut kośćmi, odrzucając wcześniej na żeton kosza na śmieci jedną kość. Teraz gracze, którzy mają jeszcze akcje do wykonania mogą je wykonać. Pas należy traktować jako element strategii, nie opłaca się robić akcji na siłę albo takich, które nie w pełni wykorzystamy.
Gracze podliczają trzy razy w ciągu gry punkty na torze cesarza, a po zakończeniu siódmej rundy podliczają pozostałe punkty. Na koniec każdej rundy gracze przekazują swój żeton kolejności osobie siedzącej po lewej stronie oraz przywracają wszystkie karty personelu obrócone o 90 stopni. Tor rund przesuwa się także o jedno pole.
Tor cesarza punktuje na koniec 3., 5., i 7. rundy. Znajdujące się poniżej toru kafelki mówią o nagrodach i karach, które możemy otrzymać w zależności od tego, gdzie znajdujemy się na torze cesarza. Na początku otrzymuje się punkty zwycięstwa za miejsce zajmowane na torze, następnie przesuwa się znacznik gracza o tyle pól, ile wskazuje pole rundy, na koniec sprawdza się, w jakim polu gracz się aktualnie znajduje – jeśli znajdujemy się przynajmniej na trzecim polu wówczas otrzymujemy nagrodę z danego kafelka, jeśli znajdujemy się na polu 1 lub 2 – nic się nie dzieje, jeśli jednak stoimy na polu 0 wówczas musimy zastosować karę.
Po zakończeniu rundy 7. następuje punktacja końcowa, a więc gracze zdobywają punkty zwycięstwa za karty personelu, zajęte pokoje zgodnie z punktacją na planszy hotelu, za pozostałe w kuchni zasoby oraz za każdą koronę z toru pieniędzy. Może się zdarzyć, że gracze nie zdążą obsłużyć w restauracji wszystkich swoich gości – wówczas za każdego gościa gracz traci 5 punktów zwycięstwa.
Jak widzicie kary w tej grze są mocno dotkliwe i należy bardzo pilnować, by ich nie otrzymywać.
Pierwsze wrażenia
Jest to jedna z tych gier, kiedy po rozgrywce myślimy sobie, co byśmy zrobili lepiej, jak sprawniej powinniśmy przeprowadzić dane akcje, jak zbudować na całą grę, tzw. silniczek. W tej grze musimy robić wszystkiego po trochu, ale w takich kombinacjach jakie sobie wymyślimy. I jak się nam uda odpalić całą naszą maszynkę do robienia pieniędzy, dodatkowych akcji, zapraszania gości, zarządzania zasobami to przynosi mega satysfakcję. Chce się do gry wracać, ulepszać swoje zagrania, nie marnować szans, mądrze wybierać akcje. I myślimy oczywiście w kategoriach punktów zwycięstwa, ale z drugiej strony mówimy do siebie: „tego gościa wezmę tutaj, zaproszę go tam, on w ramach wdzięczności da mi to i to, żeby potem zrobić to i odpalić tamto, teraz zatrudnię kelnera, żeby mi ogarnął kuchnię, a ten jegomość mi przyciągnie fajnych klientów” i tak dalej. Wiadomo, że gra euro nigdy nie będzie tak klimatyczna jak gra fabularna, ale w Grand Austria Hotel klimat niewinnie się przewija i pasuje do mechaniki. Jest trochę zabawnie, kiedy równocześnie musimy zadowalać klientów, walczyć z rywalami i zabiegać o względy cesarza. Draft kości nie tak często występuje w grach, tutaj bardzo dobrze się spisuje. Jedyne, do czego mogłabym się przyczepić to grafiki, ponieważ nie jestem fanką tej kreski, ale trzeba oddać twórcom, że gra jest bardzo czytelna i dobrze prezentuje się na stole. Ciągle zastanawiam się też, czy gra nie będzie za długa na maksymalną liczbę graczy, czyli na cztery osoby. Jeśli jednak dobrze wypada również na trzy osoby, to w zupełności mi wystarczy – mam dużo gier, które dobrze skalują się do czterech osób, nie każda gra musi to dobrze robić.
Czego więcej chcieć od gry euro, w której ściganie się o punkty zwycięstwa jest takie przyjemne? :)
Polecam gorąco!
Powrót