3 stycznia 2023 19:11
Kaskadia czy Calico – które heksy do mnie bardziej przemawiają?
Piękne, zgrabne, proste do nauczenia gry – Kaskadia i Calico – już same okładki nas wołają – spróbuj, poznaj, zagraj! W Kaskadii tworzymy siedliska zwierząt Wybrzeża Północno-Zachodniego Ameryki Północnej i układamy zwierzątka na płytkach w taki sposób, aby ekosystem był dla nich przyjazny i przynosił nam jak najwięcej punktów. W Calico natomiast szyjemy kołderkę dla kotków i rywalizujemy o ich względy z innymi graczami. Jedna i druga gra jest heksagonalną, logiczną układanką na punkty – zwycięża gracz, który uzbiera ich najwięcej Jak sami się zaraz przekonacie, te dwie gry mają wiele wspólnego – zadacie sobie pewnie pytanie, czy jest dla nich obu miejsce na półce? Może warto mieć tylko jedną w kolekcji? Zapraszam do lektury :)
O grze w skrócie: Calico
Tytuł polski: Calico
Liczba graczy: 1-4
Wiek: 10+
Przybliżony czas rozgrywki: 30-45 min
Wydawca polski: Lucky Duck Games
Wydawca oryginalny: Flatout Games
Twórca: Kevin Russ
Ilustracje: Beth Sobel
Tytuł oryginalny: Calico
Rok wydania: 2020
Hasła związane z grą: heksy, tworzenie wzorów, wybór płytek, koty, guziki, wariant solo, logiczne myślenie, układanka logiczna
Ciężkość gry według BGG: 2,18 / 5
Zawartość pudełka: 4 dwustronne planszetki kołdry, 108 kafelków materiału (6 zestawów po 18 sztuk każdy), 24 kafelki projektów (4 zestawy po 6 kafelków, w 4 kolorach graczy), 6 czarno-białych kafelków materiału, 5 dwustronnych kafli kotów, 80 żetonów kotów, 1 płócienny worek do losowania kafelków, 1 notes do punktacji, 52 żetony guzików (8 w każdym kolorze i 4 tęczowe), 1 kafelek „Mistrz szycia kołder” (o taki tytuł walczymy :) ), kafel punktacji za guziki, instrukcja.
Pasujące koszulki na karty: w grze nie ma kart, więc nie są potrzebne żadne koszulki.
Przygotowanie gry: Calico
Poniżej omówimy sobie krok po kroku przygotowanie dla wariantu początkującego:
-
z dwustronnych kafli kotów wybieramy Milie, Tibbit i Coconut oraz ich wszystkie małe żetoniki i umieszczamy pośrodku stołu – reszta żetonów i dużych kafli kotów nie będzie brała udziału w rozgrywce,
-
do każdego kotka przydzielamy po dwa czarno-białe heksy materiału – takie wzory naszych kołderek będą przyciągać wybrane kotki,
-
wrzucamy do woreczka wszystkie kolorowe kafelki materiału i dobrze mieszamy,
-
kafelek punktacji za guziki oraz żetony guzików umieszczamy na środku stołu,
-
każdemu graczowi wydajemy planszetkę kołdry oraz zestaw 6 kafelków projektów w kolorze gracza (kolor żetonów jest taki sam jak obszycie planszetki kołdry),
-
w wariancie podstawowym każdy gracz umieszcza kafelki: ≠, AA-BB-CC, AAA-BBB na swojej planszetce zgodnie z instrukcją – na górze ≠, po lewej stronie AAA-BBB, po prawej stronie AA-BB-CC; pozostałe kafelki projektów nie biorą udziału w grze,
-
każdy gracz losuje z woreczka 2 kafelki materiału, po obejrzeniu ich, odkłada zakryte przed sobą,
-
na koniec odkrywane są 3 kafelki materiału, które tworzą początkowy rynek.
W wariancie standardowym mamy jedynie dwie zmiany:
-
możemy wybrać losowo po 1 dużym kaflu kota (wraz z małymi żetonikami); koty są podzielone na grupy według kropek w prawym dolnym rogu kafla,
-
możemy wylosować z 6 kafelków projektów 4 i spośród odkrytych wybrać 3, które umieścimy na planszy kołderki.
Jeśli chcecie zapoznać się z całą instrukcją, poniżej zostawiam Wam linka do sklepu polskiego wydawcy – tam znajdziecie plik z instrukcją.
Rozgrywka: Calico
Jak wszystko mamy już ładnie przygotowane, możemy przystąpić do gry! Zasady są bardzo proste – od pierwszego gracza, rozgrywamy zgodnie z ruchem wskazówek zegara swoje tury. W swojej turze musimy wykonać dwie akcje w poniższej kolejności:
-
wybieramy jeden z dwóch kafelków materiału, które wylosowaliśmy na początku gry i kładziemy go na planszetce kołdry w dowolnym miejscu – jeśli dzięki temu zagraniu mielibyśmy otrzymać mały żetonik kotka lub guzik w odpowiednim kolorze, wówczas natychmiast je otrzymujemy i kładziemy na kafelku, który nam to zapewnił,
-
wybieramy 1 z 3 aktualnie dostępnych kafelków materiału na rynku i umieszczamy go zakrytego przed sobą – oznacza to, że w tej turze już go nie umieścimy na swojej planszetce kołdry; następnie uzupełniamy rynek o nowy, wylosowany z woreczka kafelek,
-
po tych dwóch akcjach następuje tura kolejnego gracza.
Gramy tak do momentu, aż planszetki kołdry wszystkich graczy zostaną całkowicie uzupełnione.
A jak wygląda punktacja? Gdzie ta logiczna układanka?
W wariancie podstawowym gracze mają identyczne kafelki projektów, a więc będą dążyć do podobnych schematów punktowych. Każdy projekt ma dwie wartości punktowe – niebieskie oraz żółte. Niebieskie spełnimy wtedy, kiedy projekt zostanie zrealizowany tylko w oparciu o kolory lub wzory, żółte zaś wtedy, kiedy zrealizujemy zarówno kolory, jak i wzory. Poniżej przykłady:
-
jeśli chcemy zapunktować wartość na niebiesko kafelka ≠, to dookoła niego musi znajdować się 6 kafelków z różnymi wzorami lub różnymi kolorami,
-
jeśli chcemy zapunktować wartość na żółto kafelka ≠, to dookoła niego musi znajdować się 6 kafelków z różnymi wzorami i jednocześnie różnymi kolorami,
-
jeśli chcemy zapunktować wartość na niebiesko kafelka AA-BB-CC, to dookoła niego muszą znajdować się trzy pary tych samych kolorów lub wzorów,
-
jeśli chcemy zapunktować wartość na żółto kafelka AA-BB-CC, to dookoła niego muszą znajdować się trzy pary tych samych kolorów i wzorów,
-
jeśli chcemy zapunktować wartość na niebiesko kafelka AAA-BBB, to dookoła niego muszą znajdować się dwie trójki tych samych kolorów lub wzorów,
-
jeśli chcemy zapunktować wartość na żółto kafelka AAA-BBB, to dookoła niego muszą znajdować się dwie trójki tych samych kolorów i wzorów.
Dodatkowo, jeśli spełnimy jakiś warunek narysowany na dużych kaflach kotów, to w momencie położenia kafelka, który go spełnia – kołderka staje się atrakcyjna dla wybranego zwierzątka. Dzięki temu bierzemy mały żeton z rysunkiem kotka i kładziemy na ostatnim dołożonym kaflu – każdy taki żeton przynosi punkty zwycięstwa na koniec gry. Im trudniejszy do zrealizowania warunek, tym więcej punktów przynosi żeton kotka.
Punktujemy również za umieszczenie przynajmniej trzech kafelków tego samego koloru obok siebie – w momencie dołożenia kafelka, który spełnia ten warunek, możemy położyć na nim żeton guzika w tym samym kolorze. Jeśli uda nam się zapunktować wszystkie 6 kolorów, wówczas otrzymujemy ekstra żeton – tęczowy. Wszystkie żetony guzików warte są 3 punkty na koniec gry.
Niby szybkie i proste główkowanie, ale nieźle pali zwoje mózgowe :)
A wszystko przez zamkniętą przestrzeń, na której musimy się zmieścić – zapunktować kafelki główne, zgarnąć kotki na kołderkę, zebrać jak najwięcej guzików. Musimy mieć świadomość, że nie wszystko w tej grze uda nam się zrobić. Dociąg kafelków jest losowy, może się zdarzyć, że gracz przed nami weźmie ten, który nam bardzo odpowiadał. To jest również jedyna interakcja w grze – podbieranie kafelków. Szyjemy więc sobie w spokoju i ciszy kołderkę, starając się używać jak najlepszych materiałów.
Oprawa graficzna jest bardzo urocza – dzięki ostatnim stronom instrukcji poznajemy również wszystkie kotki, które znalazły się na kafelkach – tak, są to prawdziwe kotki! Obcowanie z kafelkami, żetonami jest bardzo relaksujące. Heksagonalne kształty elementów tworzących plansze są jednymi z moich ulubionych.
Bardzo chętnie siadam również do wariantu solo – zarówno w większym gronie, jak i solo jest to doświadczenie podobne do rozkładania pasjansa, ale bardziej kolorowe i cieszące oko. Mimo, iż jestem bardziej psiarą niż kociarą, nie mogę się oderwać od kociątek, które przychodzą do mnie na kołderkę. Aż chce się kombinować, co by tutaj zrobić, żeby zechciały przysiąść na danym kafelku.
A teraz kilka słów o „rywalce” Calico!
O grze w skrócie: Kaskadia
Tytuł polski: Kaskadia
Liczba graczy: 1-4
Wiek: 10+
Przybliżony czas rozgrywki: 30-45 min
Wydawca polski: Lucky Duck Games
Wydawca oryginalny: Flatout Games
Twórca: Randy Flynn
Ilustracje: Beth Sobel
Tytuł oryginalny: Cascadia
Rok wydania: 2021
Hasła związane z grą: heksy, tworzenie środowisk zwierząt, otrzymywanie żetonów natury, punktacja za grupy zwierząt, wariant solo, logiczne myślenie, układanka logiczna
Ciężkość gry według BGG: 1,84 / 5
Zawartość pudełka: 85 płytek siedlisk, w tym 25 płytek kluczowych (heksy reprezentujące góry, lasy, prerie, mokradła, rzeki), 5 startowych płytek siedlisk, 100 żetonów zwierząt (20 niedźwiedzi, 20 jeleni, 20 łososi, 20 myszołowów, 20 lisów), 25 żetonów natury, woreczek na żetony zwierząt, 21 kart punktacji zwierząt (4 niedźwiedzi, 4 jeleni, 4 łososi, 4 myszołowów, 4 lisów, 1 wariant rodzinny/pośredni), notes, instrukcja.
Pasujące koszulki na karty: karty punktacji zwierząt – Tarot size 70 x 120 mm
Przygotowanie gry: Kaskadia
Przygotowanie rozgrywki jest dużo szybsze niż w Calico:
-
umieszczamy wszystkie żetony zwierząt w woreczku i dobrze je mieszamy,
-
w zależności od liczby graczy usuwamy określoną liczbę płytek siedlisk, które nie będą brały udziału w rozgrywce: dla 2 osób usuwamy 42 płytki, dla 3 osób usuwamy 22 płytki, dla 4 osób usuwamy 2 płytki,
-
wszystkie pozostałe płytki tasujemy i kładziemy w równe, zakryte stosy w miejscu o łatwym dostępnie dla wszystkich graczy,
-
losujemy po 1 karcie punktacji zwierząt z każdego rodzaju i kładziemy na środku stołu,
-
losujemy również po 1 płytce startowej siedliska dla każdego gracza, pozostałe odkładamy do pudełka – nie będą brać udziału w grze,
-
odsłaniamy 4 płytki siedlisk i układamy na środku,
-
do każdej płytki losujemy z woreczka 1 żeton zwierzęcia, tak aby powstały pary – płytka siedliska + żeton zwierzęcia,
-
kładziemy żetony natury w zasięgu graczy.
Jeśli chcecie zapoznać się z całą instrukcją, poniżej zostawiam Wam linka do sklepu polskiego wydawcy – tam znajdziecie plik z instrukcją.
Rozgrywka: Kaskadia
Gracze w swojej turze będą wykonywać poniższe akcje:
-
dobranie płytki siedliska z aktualnego rynku wraz z przyporządkowanym do niego żetonem zwierzęcia,
-
dodanie płytki do swojego ekosystemu (chociaż jednym bokiem musi stykać się z już istniejącymi ekosystemami), a także umieszczenie żetonu zwierzęcia zgodnie z warunkami kafelka – na kafelkach siedlisk są narysowane zwierzątka, jakie zamieszkują dany obszar – tylko takie możemy położyć; jeśli nie możemy położyć żetonu zwierzęcia lub nie chcemy go wykorzystać, możemy odłożyć go do worka,
Na koniec tury każdego gracza uzupełnia się rynek o kafelek siedliska oraz żeton zwierzęcia z woreczka.
Jeśli zdarzy się, że przy wszystkich czterech kafelkach siedlisk znajdują się identyczne żetony zwierząt, wówczas usuwa się je z rynku i losuje na ich miejsce inne. Po wybraniu nowych żetonów, stare wracają z powrotem do woreczka. Jeśli trzy żetony są identyczne, wówczas gracz decyduje, czy chce je usunąć. Wówczas usuwa się tylko te trzy i dobiera nowe.
Żeton natury otrzymujemy, gdy uda nam się położyć żeton zwierzęcia na kafelek z symbolem szyszki. Taki żeton możemy wykorzystać do dwóch rzeczy:
-
przy dobieraniu pary siedlisko + żeton zwierzęcia możemy po wydaniu żetonu natury skompletować inną parę, np. pierwszy od prawej kafelek siedliska z ostatnim żetonem zwierzęcia,
-
po wydaniu żetonu natury możemy usunąć dowolną liczbę dostępnych żetonów zwierząt i zastąpić je nowymi.
Jak wygląda punktacja?
W Kaskadii do punktacji liczy się kilka elementów:
-
karty punktacji zwierząt – każda z nich przedstawia jak punktują poszczególne grupy zwierząt – czy w linii, czy może w trójkach, w sąsiedztwie innych zwierząt lub wręcz przeciwnie,
-
korytarze płytek siedlisk – otrzymujemy po 1 punkcie za każdą płytkę siedliska w swoim korytarzu – płytki muszą się stykać co najmniej jednym bokiem,
-
przewagi w korytarzach płytek siedlisk – dodatkowo ten gracz, który posiada najwięcej połączonych siedlisk danego rodzaju otrzymuje ekstra punkty – w zależności od liczby graczy punktacja wygląda następująco: w grze solo – 2 punkty za każdy rodzaj siedliska z grupą o wielkości 7 lub większą, w grze dla 2 osób – 2 punkty dla gracza z największą grupą siedlisk danego rodzaju (przy remisie po 1 punkcie), w grze dla 3 lub 4 osób – 3 punkty dla gracza z największą grupą siedlisk, 1 punkt dla drugiego miejsca (przy remisie po 1 punkcie, a dla 3 miejsca 0 punktów),
-
żetony natury – każdy żeton przynosi 1 punkt.
Tak jak w Calico, mamy również wariant solo i wariant podstawowy/rodzinny.
Przyjrzyjmy się jeszcze rankingowi BGG w kategorii „gry abstrakcyjne”. Kaskadia zajmuje pierwsze miejsce, Calico ósme. Z czego może wynikać przewaga tej pierwszej? Szybsze przygotowanie rozgrywki, uniwersalna tematyka, różnorodne układy punktujących zwierząt, swoboda budowania siedlisk – tym niewątpliwe góruje nad Calico. A jak wyglądają kotki w tej rywalizacji? Bardzo dobrze! Urocze, słodkie żetony kotków i wielobarwne kafelki cieszą oko każdego gracza, a kombinowanie na zamkniętej przestrzeni przyprawia o mały zawrót głowy, tym bardziej, że jesteśmy również mocno uzależnieni od dociągu kafelek. Biorąc pod uwagę tych kilka elementów Calico wydaje się być nieco trudniejszą grą, ale wcale nie bardziej skomplikowaną. Obie gry nadają się doskonale do rozgrywek w rodzinnym gronie. Od siebie dodam, że Calico zdecydowanie przemawia do mnie bardziej solo, ale nie odmawiam nigdy gry na więcej osób.
Jak widzicie, obie gry mogą spokojnie leżeć obok siebie na półce i się nie kurzyć. Jeśli jednak chcielibyście zdecydować się tylko na jedną – to już kwestia Waszych preferencji. A może tak się wciągniecie, że będziecie chcieli poznać jeszcze inne gry logiczne :)
Powrót