Planszowa księgowa

30 stycznia 2022 18:09

Planszowa księgowa poleca: Brass: Birmingham

#planszówki #gry_planszowe #top_gry

Świat gier planszowych jest bogaty. Wcześniej polecałam Wam gry familijne lub tytuły na dobry początek przygody z planszówkami. A teraz coś dla miłośników ekonomicznych, strategicznych gier – Brass: Birmingham. Nie jest to tytuł prosty, ale jeśli siadaliście już do bardziej skomplikowanych pozycji to zrozumienie zasad nie sprawi Wam większego kłopotu. Proponuję również zapoznać się z wideoinstrukcją, którą udostępnia wydawca. Pierwsze tury pokażą Wam, jak wykonuje się akcje, na co należy zwracać uwagę. W grach tego typu należy planować swoje ruchy z wyprzedzeniem, ale także obserwować zamierzenia przeciwników i starać się krzyżować im plany. Brass: Birmingham jest ciekawym przykładem gry, w której chociaż rywalizujemy o zwycięstwo musimy również współpracować i korzystać czasem z wybudowanych przez innych połączeń, surowców. Musimy jednak kalkulować, czy dany ruch opłaci się nam, czy jednak będzie to posunięcie bardziej na korzyść przeciwników. Dużo kombinowania, bardzo duża satysfakcja z rozgrywki.

Eurosuchary, czyli bitwa na punkty

Gry ekonomiczne, w których chodzi o zdobywanie punktów zwycięstwa bywają ciężkie i „suche”. Na pewno spotkacie się w przyszłości z określeniem tego gatunku jako „eurosuchary” – w ten sposób mówi się o grach bez klimatu, nastawionych na optymalizację ruchów i zdobywanie punktów. Niektórym to nie przeszkadza, jednak im bardziej „sucha” gra, tym może trwać dłużej i nie sprawiać tyle frajdy. Dobrze więc, jeśli twórca osadził grę w jakimś świecie lub w określonym czasie, aby można było dopowiedzieć sobie trochę fabuły. Brass: Birmingham toczy się w czasach angielskiej rewolucji przemysłowej w latach 1770-1870. Jako gracze będziemy rozwijać swoje imperia przemysłowe poprzez budowę kanałów i połączeń kolejowych, a także różnych budynków. Ten, kto rozwinie swoje przedsiębiorstwa najlepiej wygra całą grę. Nadal sucho? Tak, ale gdy zaczniecie grać zobaczycie, że Brass: Birmingham jest zaprojektowana w przemyślany sposób. Zaczniecie myśleć jak przedsiębiorcy i zastanawiać się, gdzie wybudować budynki, aby były dobrze ze sobą skomunikowane i połączone z kupcami. Będziecie polować na tanie surowce i sprzedawać je po wyższych cenach, a w razie problemów finansowych zaciągniecie pożyczkę. Dużo akcji do zgrania w czasie, ale jeśli mądrze wszystko zaplanujecie Wasze przedsiębiorstwa będą pracować jak dobrze naoliwiona maszyna, czyli będą Wam przynosić mnóstwo punktów zwycięstwa. Sucha gra, ale rozgrywka bardzo satysfakcjonująca.

O grze w skrócie

Tytuł polski: Brass: Birmingham

Liczba graczy: 2-4

Wiek: 14+

Przybliżony czas rozgrywki: 60-120 min

Wydawca polski: Phanalx Games

Wydawca oryginalny: Roxley Games

Twórca: Gavan Brown, Matt Tolman, Martin Wallace

Ilustracje: Lina Cossette, David Forest, Damien Mammoliti

Tytuł oryginalny: Brass: Birmingham

Rok wydania: 2018

Hasła związane z grą: gra ekonomiczna, budowanie połączeń, strategia, zarządzanie zasobami, podział na ery,

Ciężkość gry według BGG: 3,90

Zawartość pudełka: dwustronna plansza, karty miast i przedsiębiorstw, karty pomocy, znaczniki punktów zwycięstwa, znaczniki dochodów, kostki symbolizujące żelazo i węgiel, beczki piwa, żetony pieniędzy, kupców, przedsiębiorstw, planszetki graczy, żetony postaci, żetony połączeń

Pasujące koszulki na karty: 63,5 x 88 mm

Przygotowanie gry

Zajrzyjcie na stronę i obejrzyjcie filmik – materiały są bardzo pomocne.

Jak grać

Co należy zrobić w skrócie:

Rozgrywka

Gra podzielona jest na dwie ery: Erę Kanałową i Erę Kolejową. Zasadniczo, w każdej erze będziemy mieć do wyboru ten sam zestaw akcji (2 akcje na turę), o wyjątkach wspomnę na końcu:

  1. Akcja Budowy – ze swojej planszetki gracza wybieramy budynek zaczynając od tych najmniej rozwiniętych i umieszczamy go na planszy. Aby umieścić budynek w danym mieście musimy zagrać kartę tego miasta lub jokera i dodatkowo opłacić jego koszt, który jest oznaczony na planszetkach po lewej stronie. Jeśli nie mamy takiej karty, ale miejsce jest w naszej sieci (dane miasto zawiera przynajmniej jeden budynek w kolorze gracza lub miasto sąsiaduje z co najmniej 1 żetonem połączenia w kolorze gracza) możemy użyć karty przedsiębiorstwa z danym symbolem i również postawić budynek.

  2. Rozbudowa połączeń – odrzucamy dowolną kartę na stos kart odrzuconych i wybieramy miejsce, gdzie chcemy rozbudować sieć kanałową (w I erze)/kolejową (w II erze). Pierwsze połączenie możemy umieścić dowolnie, każde kolejne musi znajdować się w naszej sieci. Koszt połączenia jest oznaczony na planszy głównej.

  3. Rozwój – odrzucamy dowolną kartę na stos kart odrzuconych i wybieramy do dwóch budynków najniższego poziomu i odrzucamy je z gry. Koszt każdego kafelka to 1 żelazo. Kafelki wytwórni ceramiki oznaczone przekreśloną żarówką nie mogą być usunięte z planszy w tej akcji, muszą zostać umieszczone na planszy w akcji budowy.

  4. Sprzedaż – odrzucamy dowolną kartę i płacimy koszt narysowany na żetonie budynku – najczęściej jest to piwo. Aby móc sprzedać dany budynek, musimy być połączeni z kupcem, który dany rodzaj budynku przyjmuje. Odwracamy żeton – w ten sposób otrzymujemy dodatkowy bonus w postaci zwiększenia dochodu – prawy dolny róg żetonu pokazuje o ile możemy zwiększyć nasz dochód.

  5. Pożyczka – odrzucamy dowolną kartę i pobieramy z banku 30 funtów. Jednocześnie cofamy swój znacznik dochodu o trzy poziomy.

  6. Rozpoznanie – odrzucamy dowolną kartę z ręki i jeszcze dwie dodatkowe karty, aby pobrać dwie karty jokerów – reprezentują one dowolne miasto i dowolne przedsiębiorstwo.

  7. Pas – odrzucamy dowolną kartę i w ten sposób wstrzymujemy się w danej turze od wykonywania akcji.

Po każdej swojej turze gracze dobierają karty tak, aby mieć znów 8 na ręce. W dalszej części rozgrywki, gdy talia się wyczerpie będziemy zagrywać do końca ery tylko pozostałe karty na ręce.

Wszystkie wydane w danej turze pieniądze odkładamy na żeton postaci, a nie do banku zasobów. Pod koniec rundy ustalamy nową kolejność i pobieramy dochód zgodnie z torem dochodu.

Na koniec ery podliczamy zdobyte punkty:

Dodatkowe zasady:

Jest jeszcze kilka detali, które łatwiej wytłumaczyć mając przed sobą planszę oraz wszystkie elementy, ale myślę, że większość kluczowych zasad wyjaśniłam. Czas na podsumowanie!

Podsumowanie

Brass: Birmingham bardzo pozytywnie mnie zaskoczył. Spodziewałam się ciężkiej eurogry, a otrzymałam sprawnie działające euro z elementami koniecznej kooperacji. Przyjemne jest kombinowanie i planowanie ruchów. Tworzenie sieci połączeń i rozbudowa miast wpływa na decyzje innych graczy. Nawet jeśli nie mamy danego typu karty na ręce jesteśmy w stanie coś wymyślić lub przeczekać. Może surowce za turę będą tańsze, może jak zbuduję tutaj browar, to ktoś skorzysta z wyprodukowanego piwa, ulepszając tym samym mój budynek, itp. Polecam sprawdzić ten tytuł, a jeśli macie ochotę zerknąć jak wygląda „siostrzana” gra, to zerknijcie też na grę Brass: Lancashire. Mówi się, że Brass: Birmingham jest grą bardziej dopracowaną i dopieszczoną, ale myślę, że można obie gry poznać i dokonać samodzielnie oceny.

Linki

Brass: Birmingham na BGG ENG

Brass: Birmingham na polskim BGG PL

Brass: Lancashire na BGG ENG

Brass: Lancashire na polskim BGG PL

Powrót