19 stycznia 2022 17:46
Planszowa księgowa poleca: Brzdęk! Nie drażnij smoka
Załóżmy, że załapaliście już bakcyla planszówkowego i jesteście zdecydowani rozpocząć swoją przygodę. Może nawet poznaliście już jakieś gry i macie apetyt na więcej? A może gracie już w planszówki regularnie a Waszą ulubioną mechaniką jest budowanie talii (deck building) lub próbowanie swojego szczęścia (push your luck)? Dobrze się składa, bo dzisiaj podzielę się z Wami moimi wrażeniami z rozgrywek w „Brzdęk! Nie drażnij smoka”. Jest to tytuł, który łączy wspomniane wcześniej dwie mechaniki, dodatkowo mamy również humorystyczne teksty na kartach oraz przygody i wyścig. A o co chodzi w grze? Wcielamy się w poszukiwaczy smoczych skarbów, którzy wyruszają do zamkowych podziemi, marząc o złocie i artefaktach. Nie będziemy sobie pomagać, każdy działa na własną rękę, ponieważ nie chce się z nikim dzielić zwycięstwem! Chodząc po komnatach próbujemy poruszać się po cichu, najlepiej tak aby smok nas nie zauważył. Zgarniamy to, co się świeci i ma jakąś wartość. Jak tylko uda nam się capnąć artefakt, staramy się ewakuować na powierzchnię. Dodatkowo ci, którzy uciekną z zamku otrzymają także odznakę złodziejskiego mistrzostwa, która daje aż 20 punktów. Zaciekawieni? Jeśli tak, to poniżej znajdziecie bardziej szczegółowe omówienie gry oraz jej mechanik. Miłej lektury :)
O grze w skrócie
Tytuł polski: Brzdęk! Nie drażnij smoka
Liczba graczy: 2-4
Wiek: 12+
Przybliżony czas rozgrywki: 30-60 min
Wydawca polski: Lucrum Games
Wydawca oryginalny: Renegade Game Studios
Twórca: Paul Dennen
Ilustracje: Rayph Beisner, Raul Ramos, Nate Storm
Tytuł oryginalny: Clank!: A Deck-Building Adventure
Rok wydania: 2016
Hasła związane z grą: strategia, fantasy, podziemia, przygoda, push your luck, deck building, wyścig, humor na kartach
Ciężkość gry według BGG: 2,22 / 5
Zawartość pudełka: dwustronna plansza, karty rezerwy, talie startowe graczy, 100 kart lochów, żetony artefaktów, złota, sekretów, odznaki złodziejskiego mistrzostwa, po 30 kostek w każdym kolorze gracza, 24 czarne smocze kostki, znacznik smoka, woreczek do losowania kostek, pionki graczy w czterech kolorach, instrukcja.
Pasujące koszulki na karty: 63,5 x 88 mm
Przygotowanie gry
Aby przygotować grę, należy zapoznać się z instrukcją. Zostawiam ją pod poniższym linkiem. Instrukcja bardzo czytelnie opisuje przygotowanie gry oraz ilustruje wszystkie komponenty, dlatego można na niej polegać.
Co należy zrobić w skrócie:
- wybrać jedną z dwóch stron planszy, na której chcemy grać,
- rozdać graczom wszystkie komponenty w wybranym przez nich kolorze: kostki Brzdęk!, pionek gracza,
- porozkładać żetony sekretów, pomniejszych sekretów, małpich bożków i artefaktów we wskazanych miejscach,
- ustawić figurkę smoka na odpowiednim polu, w zależności od liczby graczy – atak smoka będzie powodował wyciąganie wskazanej na rysunku liczby kostek z woreczka,
- należy również przygotować rynek przedmiotów – stając na prostokątnych polach będziemy mogli zakupić za 7 monet różne przedmioty, które dadzą nam punkty na koniec gry, a w trakcie rozgrywki zapewnią nam dodatkowe efekty, np. plecak umożliwi dźwiganie dodatkowego artefaktu, a klucz pozwoli przejść pomiędzy komnatami właśnie z takim symbolem,
- na początku gry do smoczego woreczka powinniśmy wrzucić wszystkie czarne kostki – symbolizujące kostki smoka – przy wylosowaniu takiej kostki, nic się nie dzieje, kostka nie wraca jednak do woreczka, tylko zostaje odłożona do pudełka,
- pionki gracza ustawiamy przy wejściu do lochów,
- każdy gracz dobiera na początku 5 kart ze swojej talii początkowej. Po zagraniu wszystkich 5 kart odkładamy je na stos swoich kart odrzuconych i dobieramy kolejne 5 kart, w oczekiwaniu na swoją kolejną turę. Gdy talia kart się wyczerpie wówczas bierzemy wszystkie karty zgromadzone na stosie kart odrzuconych/zagranych, tasujemy je i rozdajemy na nowo 5 kart.
Rozgrywkę rozpoczynamy z tym samym zestawem 10 kart:
- 6 Włamów – każda karta daje nam 1 punkt, tzw. sprawności – zasób ten umożliwia nam zakup nowych kart z puli kart lochów lub z puli kart rezerwy,
- 2 Potknięcia – każda zagrana karta potknięcia w swojej turze uaktywnia mechanizm robienia hałasu w lochach, a więc zmusza nas do umieszczenia w obszarze Brzdęk! kostki w swoim kolorze. Im więcej kostek będziemy dokładać do tego obszaru, tym więcej ich trafi do sakwy smoka, z której będą losowane obrażenia podczas smoczego ataku. Atak może nastąpić wtedy, gdy podczas uzupełnienia talii lochów o nową kartę pojawi się karta z symbolem smoka.
- 1 Na krawędzi – jest to karta z symbolem buta, która umożliwia poruszanie się po planszy – jeden symbol pozwala na 1 pojedynczy ruch.
- 1 Unik – karta ta umożliwia nam pojedynczy ruch oraz dodaje 1 punkt sprawności przy zakupie w danej rundzie karty z talii lochów.
W miarę trwania zmagań, będziemy rozwijać swoją talię o nowe karty, m. in. takie z symbolem miecza. Karty z tym symbolem pozwalają pokonywać potwory spotykane w podziemiach lub takie, które widnieją na kartach odkrywanych z talii lochów.
Kart możliwych do kupienia jest cała masa! Będą nam dawać rozmaite jednorazowe bonusy, a po odpowiednim zestawieniu ich w talii będą tworzyć całe łańcuchy korzyści. Zarządzanie talią jest kluczowym elementem gry – musimy również pamiętać o tym, aby nie tworzyć zbyt dużej talii, gdyż dłużej będziemy czekać na dociągnięcie lepsze karty – w miarę możliwości szukajcie kart do odchudzania talii lub odrzucania kart podczas tury.
Rozgrywka
Gra Brzdęk! Nie drażnij smoka zyskuje wraz z upływem czasu gry. Na początku uczymy się zagrywać karty, odkrywamy sekrety, staramy się obrać jakiś kierunek zwiedzania lochów. Po złapaniu upragnionego artefaktu – jeśli wcześniej przeciwnik nie sprzątnął go nam sprzed nosa i nie musimy tworzyć planu B – próbujemy zgarnąć w drodze powrotnej co się da i wymknąć się, zanim smok obudzi się na dobre. Ten powrót bywa naprawdę emocjonujący. Wielokrotnie kusimy los, myśląc sobie „przecież zdążę jeszcze to capnąć” albo „wystarczy, że na chwilę wejdę do tej komnaty”… Dodatkowo, jeśli któryś z graczy wyszedł już z lochów, to losuje w swojej turze kostki z woreczka w ramach ataku smoka. Po prostu rewelacja!
Dzięki różnorodnym kartom, bardzo dużo się dzieje. W zależności od tego w jakim momencie gry jesteśmy, będziemy poszukiwać kart, które dają nam złoto, pozwalają teleportować do sąsiedniej komnaty, dzięki nim ignorujemy symbole w korytarzach lub cofniemy kostki Brzdęk! z planszy do naszych zasobów. W drodze powrotnej dobrze jest zaopatrywać się w karty, które dają nam punkty zwycięstwa. Musimy również kontrolować nasz wskaźnik życia i starać się leczyć rany, gdy tylko natrafimy na potrzebne przedmioty lub wyciągniemy taki efekt ze swojej talii.
Nie należy zapominać o sklepie! Karty dają nam czasem dodatkowe bonusy podczas tury, gdy np. posiadamy dany przedmiot. Warto więc zrobić odpowiednie zakupy, aby tworzyć z posiadanych zasobów jak najlepsze powiązania (gracze mówią też o tworzeniu kombosów, czyli długich ciągów zagranych kart - każda karta odpala efekt kolejnej i dzięki temu tura staje się dłuższa, a my możemy więcej zrobić).
Podsumowanie
Moim zdaniem, gra spodoba się rodzinom, które lubią gry o budowaniu talii, z elementem losowości, wyścigu i zbierania skarbów. Losowania kosteczek z woreczka i to oczekiwanie, kuszenie losu, ucieczka przed graczami i smokiem jest genialne. Klimat na kartach jest świetny. Zawsze chętnie siadam do gry i miło spędzam przy niej czas.
Czasem gra może się jednak szybciej skończyć, bo gracze będą orbitować wokół najłatwiej dostępnych skarbów lub może się zdarzyć słaba tura przez pechowy dociąg kart, ale niczym się nie przejmujcie – jest to naturalne, nie zawsze da się przechytrzyć los i graczy. Przy takiej dawce dobrej zabawy można przymknąć na to oko. :)
Dodatki do gry
Jeśli byłoby Wam mało, jest jeszcze kilka dodatków do gry, które dodają planszę, zmieniają leciutko mechaniki istniejące w grze, umożliwiają grę unikatowymi postaciami. Poniżej znajdziecie linki do tych dodatków. Wszystkie mam i wszystkie polecam :)